Dinsdag 30 juli
Geplaatst door Ger op 30-07-2013 12:13
19:00 u: Reactie Peter Millenaar op tweede plaats in dagklassement: Naah, vond het nogal matig... 130km/h was makkelijk mogelijk geweest... Heb een beetje zitten klooien vlak voor het ronden van de 2e sector. Relatief laag zonder goede omdraaibel, heeft me zeker 9km/h gekost. Volgende keer beter.


16:35 hrs. E5 gaat schakelen

16:15 hrs. EJ en Y1 binnen. E5 zat laag in de 2e sector en kon met die wind niet gunstig omdraaien. Hij is wat verder doorgevlogen en eenmaal aan de basis omgedraaid. Nog zo'n 40km te gaan.


15:45 hrs. Onze mannen klinken positief. Het besluit om vroeg te gaan lijkt goed uit te pakken. EJ was iets voor de anderen uit gestart en is nu op weg naar huis.
De anderen staan ook op het punt te keren.

15:15 hrs. Onze mannen zijn gekeerd in de eerste sector. Snelheden met de wind mee kruipen richting de honderdtwintig.

15:10 hrs. Jammer voor de clubklasse, want het weer heeft zich prima ontwikkeld. Het venster valt precies goed vandaag en de buien in het oosten lijken zelfs een beetje op te lossen. Iedereen is inmiddels op pad met de gedachte om niet te laat terug te komen. 40km/h wind tegen is het makkelijkst met een mooi straatje. Tot nu toe staan ze er nog en hoeft er weinig gedraaid te worden.


11.50 hrs. Na een warme, tot zeer warme trainingsweek met succesvolle resultaten in zowel de club als standaardklasse, hebben we inmiddels twee dagen van monteren, wachten en demonteren achter de rug. Inmiddels twijfelen we heftig over de kwaliteiten van de Poolse snuffelaar: hij heeft nooit thermiek, hij heeft geen benul van safety (laag over de weg binnen, 360 gr bochten op dwarswind eop 50 meter en zijn kunstvliegen doet hij het liefst met niet gevlogen figuren op lage hoogte en af en toe zelfs boven het publiek. De wedstrijdleiding belooft beterschap.

De sfeer in het Nederlandse team is nog steeds prima en de samenwerking verloopt prima. Inmiddels hebben we gisteren op the grid de eerste reserve vluchtcomputer in de EJ ingebouwd (met dank aan de Gliderpilotshop voor het ter beschikking stellen hiervan).

Vandaag harde wind en de clubklasse is gecancelled. De standaardklaase gaat in de boxen voor een AAT van 1.30 uur: B-opdracht AAT van 2 uur. Cumulus op 1000 meter met 1 tot 1,5 meter verwacht. Later meer