Datum: 18-02-2018 Tijd: 07:43
Navigatie
JWGC nieuws-ticker
Aangesloten bij:














Peter Millenaar Wereldkampioen Zweefvliegen Junioren 2013 in de standaardklasse
Na een toch wel zeeeeeer spannende laatste wedstrijddag met goed teamwerk is Peter Millenaar na zeven wedstrijddagen kampioen geworden in het eindklassement standaardklasse bij de Wereld kampioenschappen Zweefvliegen voor Junioren in Polen (Leszno). We feliciteren Peter met deze fantastische prestatie !!

In dezelfde klasse is Ronald Deerenberg als 31e geeindigd en Jan-Willem van Doorn als 28e.

Ook prima prestaties van het Nederlandse team in de clubklasse. In deze klasse is Ard Tielenburg in het eindklassement 6e geworden, Stefan Telkamp 7e en Nick Hanenburg 19e.

Voor verslagen en foto's zie: www.junioren.wkzweefvliegen.nl/2013/

Update: Foto's huldiging Peter Millenaar 17 augustus 2013 op Teuge. (surprise party)


prijsuitreiking 11 augustus



Nederlandse team bij de prijsuitreiking 11 augustus (foto's Rob Millenaar)

bron: nieuwsbericht Zweefportaal
Zaterdag 10 augustus
19:50 Bedankt voor alle shouts, terwijl de eerste spullen al ingepakt worden genieten wij langzaam maar zeker steeds meer van het resultaat. De pizza's worden om 8 uur bezorgd, de champagne staat klaar en het wachten is nu op de echte helden van vandaag: Jan-Willem en Ronald. Een staaltje team-effort waar veel landen nog wat van kunnen leren.


Final finish for Y1

18:40 De adrenaline is bij mij inmiddels weer wat weggezakt, maar vanaf het moment dat we wisten dat E5 en EJ samen met de Tsjechen 20km/h sneller waren op het eerste been (en al 12 van de 15 minuten gepakt hadden) ben ik als een dolle aan het rekenen geslagen. Met de snelheid updates van de E5 werd duidelijk dat het akelig krap zou worden. Met een snelheid van 110km/h van de winnaar (die zeer waarschijnlijk een Tsjech zou zijn) zou peter 11,2km/h langzamer mogen vliegen. Dit kwam ernstig dicht in de buurt. De enige manier om dan nog te winnen, is dat er minder snelheidspunten te verdelen zouden zijn. Doordat E5 en EJ buiten zijn geland worden de snelheids punten 25p hoger. Dit gaf net dat beetje extra marge.. Anders zouden A0 en Y1 exact hetzelfde aantal punten hebben, en A0 het met één dagoverwinning meer van Peter winnen. Zo zie je maar weer dat het in topsport het om de kleinste details kan gaan.

De Clubklasse heeft gevochten voor wat het waard was, maar ondanks dat het startmoment juist leek hebben ze niet genoeg snelheid kunnen maken. De Duitsers komen nu net finisen volgens mij samen met de GQ, dus die hebben ook wat geriskeerd. We zullen het gaan zien.

We hebben het zwembad in ieder geval laten staan, en we gaan toch voorzichtig wat champagne kopen. Wat een einde van een toch al enerverende wedstrijd. Voor mij als coach een heel bijzondere ervaring.


CONGRATULATIONS photo by ulotne.com

18.20 het lijkt er op dat Peter met 12 punten verschil gaat winnen. We blijven verder nagels bijten. Toch maar vast champagne halen??

18.15 Volgens de eerste berekeningen op de website van de organisatie staan Petr en Peter nu op een gelijk aantal punten. Wanneer het aantal buitenlandingen in de score komen, moet het goed gaan komen.

17.50
Tim is druk aan het rekenen. Zou net moeten kunnen; of net niet.

17.47 EJ en E5 gaan het niet halen. EJ gaat landen bij Slava, E5 17 km uit langs de grote weg. De clubklasse gaat schakelen. 2B 7 km uit, gaat het halen.

17.42 De clubklasse verliest veel pad. Op 16 km hebben ze wat stijgen. Waarschijnlijk gaan ze het halen.


17.37 Het kan zijn dat Petr net gewonnen heeft van Peter. De clubklasse zit op een krappe final glide.

17.33 AO staat hier ook, we zijn druk aan het rekenen.

17.27 Y1 staat voor ons. De Tjechen moeten nu binnen 7 minuten binnen komen om te winnen.

17.25 Y1 10 km uit, gemeld op de finisffrequentie : klinkt goed.

17:20 Y1 finalglide, spannend :)

17.17
E5 zit op 95 km/h. nog 300 meter en hij zit op final glide.

17.15 We horen dat E5 op 65 km zit, dit komt overeen met 96 km/h. De snelheid is er daar ook uit. We horen verder niets meer.


16.50 Het is hier heel spannend doordat de EJ en E5 bij de Polen en Tjechen vliegen weten we dat ze Peter op het eerste been 12 minuten hebben ingelopen. Peter is 20 minuten eerder gestart. We horen niets meer van Peter: we nemen aan dat hij zijn radio heeft uitgezet om zich beter te kunnen concentreren. De clubklasse lijkt lekker te gaan, maar dat weet je bij een AAT nooit.

15.16 AO is gestart, EJ en E5 ook

15.10 De st.Polen lijken gestart. De st.Tjechen wachten nog.

15.05 De St.Polen hangen nog voor de startlijn. De clubbies hebben "aardig pad".

15.00 Beide startlijnen zijn open. EJ zit "10 meter" van de staart van de Polen' hoog voor de startlijn. E5 heeft de verkeerde vrienden van vandaag; de Tjechen zaten even laag boven Leszno, moeilijk om weer hoog te komen. De clubbies zijn inmiddels op pad.

14.40 De startlijnen gaan open om 14.49 club en 14.52 standaard. We hebben net de dagelijkse dragrace aanschouwd wanneer de ophalers de landingsbaan mogen oversteken. Basis 1200 meter, 1.5 m/sec stijgen

14.05 De standaardmannen zitten op de frequentie. Het weer in het westen ziet er prachtig uit. de grondwind is WNW met een bescheiden 10-15 km/h. Goed voor wolkenstraten. Alleen het tweede been van de st.klasse staat haaks op de wind.


13.42 Het is voor beide klassen begonnen!!!!!!!

13.20 Start clubklasse confirmed op 13.35. St Klasse krijgt de D-opdracht. Tim neemt de honneurs waar op de strip.
.
13.15 Start uitgesteld naar 13.35. De snuffelaar hangt al een poosje met de asw-22bl. C-opdracht voor de st.kl. is 277 km en de D-opdracht-s 245km race. De AAT van de clubklasse is ingekort naar 2,5 uur met een minimium van 208 km.......  

12:45 Na eerst overgestapt te zijn naar de B-opdracht voor de standaardklasse moeten de teamcaptains zich nu melden voor weer een nieuwe opdracht. Het weer ontwikkelt zich wel de goede kant op en de snuffelaar hangt al. Maar zowel op de sateliet beelden als visueel kunnen we een dikke cirrus band zien hangen net west van het veld. Vliegen zit er vandaag zeker in, alleen wordt het tijdsvenster wat klein en vandaar dat er kortere opdrachten zullen komen. Eerste start uitgesteld tot 13:15

11.45.Eerste start is uitgesteld naar 12.30 uur. De bewolking begint te breken, er worden mooie cumulus verwacht en met de heersende wind worden er mooie wolkenstraten verwacht. De webcam van Cotbus toont een eerste cumel. Peter zijn weer. Clubklasse AAT van 3 uur en de standaardklasse een race van 350 km. EJ en E5 zullen vandaag in dienst vliegen van van Peter. De clubklasse is de strategie aan het bespreken voor een laatste coup. Later meer.
Vrijdag 9 augustus
13.00 De dag is vanochtend meteen gecancelled. Morgen lijkt het nog vliegbaar te worden. Voor ons spannend: in de standaardklasse moet Peter zijn mooie voorsprong zien te consolideren (hij maakt zich absoluut geen zorgen) en in de clubklasse hebben we ook nog twee kansen op een podiumplaats. Blijf ons volgen,tot morgen.


klik op foto voor vergroting
Donderdag 8 augustus
14.20 het windmetertje doet nog steeds 20 km/h en er is 6/8 ci binnen komen drijven. De snuffelaar is onderuit gezakt en de dag is voor beide klassen gecancelled. Voor Ard een geluk bij een ongeluk; de 2B heeft een lekke band.
We gaan band plakken. Tot morgen.


12.25 Het windmetertje op de grond geeft 23 km/h uit het westen aan. Boven zal het nog wat harder waaien. De opdracht voor de standaardklasse is een race van 180 km en de clubklasse heeft een AAT van 1,45 uur. De start is uitgesteld tot 12.50 uur. Er is nog geen snuffelaar ophoog We wachten af.
Woensdag 7 augustus
20:45 Het zal er om hangen of het een wedstrijddag wordt. Een behoorlijk aantal over de 100km, maar bijvoorbeeld een ls1f moet er 101 vliegen in verband met zijn index. Dat zou net het verschil betekenen tussen wel of geen 25% van de deelnmers.


18:10 Eerst de Au samen met KC, maar nu ook 2B buitengeland. Alles in orde. Ard heeft misschien net 100km, maar denkt ook dat er geen wedstrijddag uit komt.

17:45 Au en KC praten nu over veldjes in plaats van stijgwaarden.. we hebben twijfels of het uberhaupt een geldige wedstrijddag gaat worden. 25% moet meer dan 100km vliegen (gehandicapt).

17:30 KC en Au ook gerond. Ard gaat aardig en vliegt nu alleen. Vertrekt uit 0,9 op 900m

17:20 2B heeft de 2e sector gerond en schuift nu weer bij Au en KC in de bel. Zij moeten alleen nog ronden.


17:11 Ze bevinden zich aan de rand van de 2e sector. Ard denkt al na over finishen en in de cirkel te moeten landen. Gelukkig heeft hij nog even, ik vermoed dat ze nog zo'n 90km moeten.

17:00 Het gaat erg moeizaam, met een grote gaggle. Niemand die initiatief durft te nemen. 2B weer 1000m, de anderen daar iets onder.

16:47 Net in de zon even een hele meter bel gehad. Nu weer bovenin de gaggle en rustig voorop. Nog 16km naar de 2e sector.

16:30 Clubklasse heeft meteen last van een stukje altocumul, het schiet niet echt op. Misschien dat we einde thermiek vandaag nog wat verder weten te rekken.


16:00 Clubklasse is weg, meteen wat ver van koers om bij de cumuls te blijven. Minimum afstand is dus niet helemaal meer mogelijk. Maar wel de gaggle voor zich en vol goede moed om deze op te rollen. Ondertussen komt de standaardklasse terug geland.

15:50 Standaardklasse lijn ging niet open, de dag is zelfs gecancelled.. waarom weet niemand. Wedstrijdleiding geeft nog geen verhaal. De clubklasse is inmiddels al een keer gestart, maar twijfelt of ze nog een keer gaan.

15:30 De clubklasse heeft al iets beter stijgen weten te vinden, af en toe een bochtje 1,5m/s. Hoogtes die genoemd worden zijn rond de 1000m.

15:20 Standaard kreeg een C-opdracht van 142km, en de club vliegt een AAT van 1:30ht met een minimum afstand 130km. Dus min of meer een race. Iedereen hangt inmiddels, stijgwaarden beginnen met een 0 gevolgd door een komma en dan een getal varierend tussen de 1 en de 8. Het zal dus weer erg lastig worden. De hoge bewolking is grotendeels uit het opdrachtgebied verdwenen en op sommige plekken staan nog cumuls.


13:50
Tmin voor de clubklasse weer naar beneden: 1:30hr  Gek genoeg lijkt tegen alle weerberichten in dat de cumuls blijven staan.

13:45 Eerste start uitgesteld tot 14:45

13:35 De teamcaptains hebben getekend voor de B-opdracht voor de standaardklasse, en voor de club is de Tmin verkort naar 1:45hr.

13.15 Eerste start is uitgesteld naar 14.00 uur. De briefing begon vandaag een uur later, aangezien er nog veel bewolking hing na de passage van het trogje vannacht
Volg ons op
Shoutbox
-o-o-o-o-o-o-

19-08-2013 23:12
Shoutbox is nu weer gesloten. Tot ziens bij de WK Junioren 2015 in Australie: http://jwgc2015.co
m

Peter Y1
12-08-2013 11:59
Team Y1 is weer thuis. Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke berichten, aanmoedigingen en felicitaties!!! Grin

Alexander Venema
11-08-2013 16:40
Schitterende prestatie van Peter en super teamwerk door de rest! Complimenten! Schitterende sport!

Mieke HH en Thei TY
11-08-2013 00:14
Vanuit Apeldoorn PROFICIAT en nogmaals PROFICIAT!! JEETJE al weer een WERELDKAMPIOEN!! Trots op iedereen van het NL TEAM groetend. Mieke en Thei

Baer
10-08-2013 23:06
Vanuit Venlo heel heel erg gefeliciteerd. Prachtig werk van het hele team, super samenwerking en opoffering. Maar bovenal superprestatie van Peter

Jeroen V
10-08-2013 22:23
Petje af voor de EJ en E5. Was mij nog niet helemaal duidelijk dat ze zich hebben opgeofferd door buiten te gaan staan. Top!

Dick K
10-08-2013 20:59
Peter (en het team), gefeliciteerd met jullie prestatie.

Hobbit
10-08-2013 20:51
@ritz; als ik naar de tijden van de CFM1 bekijk is die 2x gescoord alleen dan onder de EJ

Ritz/Rietje
10-08-2013 20:28
EJ staat wel op de lijst als 5de finisher met 644 punten!

Jasper Grannetia
10-08-2013 20:07
Gefeliciteerd!!! Wink

Martin van Ommen
10-08-2013 19:40
En dan de clubbies, geweldige mannen! Topprestaties. NL team jullie mogen trots zijn op wat er neergezet is. Grote klasse! Veel plezier vanavond. Ik zeg Proost!!

Martin van Ommen
10-08-2013 19:38
Wat een teamwork zeg! t Tactisch inzicht vanaf de grond. EJ en E5 die hun aandeel hebben. Echt geweldig. Van harte Peter! Terechte winnaar

Lilian
10-08-2013 19:33
Wat een superspannende laatste dag hebben jullie ons gegeven. Mooier ging niet. Peter, Van Harte!!!! Ook voor de rest van teamNL!

Wim Brinks
10-08-2013 19:23
Peter, de hele VCH is trots op je! Van harte gefeliciteerd met deze prestatie.

Maaike
10-08-2013 19:20
Champione!!! KEI goed gedaan allemaal, wat een team effort! You are the new generation!

Website door:

Ben Hiemstra

Verwerkingstijd: 0.26 seconden